Test Motorradu z r.2000....modří vědí:)
19.03.2008 18:26Motor Suzuki SV 650 S ´99 po 50.000 km
Již dříve (v jiném článku machrů z LPX Tuningu) se projevily znaky jeho hromadné výroby - snaha o co nejlevnější ale fungující konstrukci. Výsledkem je lehký a přitom dostatečně výkonný motor, který nemá žádnou kritickou slabinu. Výrobce přitom nepředpokládá, že se bude používat pro závodění. Tuhle motorku redakce používala skutečně každodenně na krátké jízdy po městě ale i pro dlouhé etapy po Evropě a to i v zimě.
Od prvních kilometrů se v záznamech objevuje jedna stížnost - trhavý nástup tahu motoru. Např. v zatáčce při přechodu z brždění motorem do tahu. Suzuki sice tvrdí, že tenhle problém u SV nezná, ale ohlasy čtenářů mluví jinak. Recept - oficiálně neznámý. Někteří chválí obohacení směsi přesazením jehel karburátorů o drážku výš. To by opravdu mělo fungovat, ale bohužel ne u každého kusu stejně. Takové obohacení je moc velké a tak někde sedne, jinde ne.
Teď ale k jednotlivým součástem.
Tady jsou plochy válců, Docela smutný pohled v naší době - ve spodní části jsou viditelné stopy přidírání.
Osobně bych tipoval na určitý i německý zlozvyk - sednout do sedla, škrtnout o startér a hurá! Žádné zahřívání, k motoru se chovají jako prase.
No ale tohle způsobem zacházení nebude - tři ventily už netěsní, všechny výfuková sedla jsou podpálená, ventily silně ohořelé. Kdo dělal údržbu, který servis nastavoval vůle?
Opět to samé - proč Japonci šetří na ojničních pouzdrech, krucinál ! Každá italská garáž ví, že ocel na oceli hrozí zadíráním. Mosazné pouzdro je dokonalé řešení, SV je bohužel nemá. Pístní čep a ojnice zadního válce se musí vyhodit.
Jako by toho nebylo dost. Nejpoužívanější, pátý rychlostní stupeň, má těžce poškozená kola. Takhle často vypadají převodovky japonských endur.
Ano, SV je motorka pro rychlou spotřebu, fastfood. Ale kolik motorek najede 50.000 kilometrů ? 2%, 5% ? Kolik jich majitelé zruší do 10.000 km ? 20%, 30% ?
A kdo si je koupí za 10 let? Viděli jste už japonský šrotiště - už i pojízdné ročníky ´90!
Tohle je zbytečná slabina - rozklepané profily vystavovacího šneku spojky. Důsledkem je nerovnoměrné dávkování a pak prudké sepnutí spojky.
Výfukové ventily jsou sice podpálené, ale komprese neklesla !
Zato výkon šel dolů a to v celém rozsahu. Příčina? Podle mě nerovnoměrně vytahané rozvodové řetízky na D a H válci. Válce pak nepracují synchronně, "přetahují se".
Relativní opotřebení jednotlivých součástí.
Pro ty, kteří nevládnou jazykem:
Průměry válců Průměry pístů Vůle pístů ve válcích Axiální vůle prvních pístních kroužků Axiální vůle druhých pístních kroužků Vůle hlavních ložisek klikové hřídele |
Radiální vůle v ojničních ložiscích na klice Radiální vůle v uložení vačkových hřídelí Výška sacích vaček Výška výfukových vaček Tloušťka spojkových lamel |
Osobně si myslím, že SV je vítězstvím racionality. Ta motorka 50k kilometrů zvládla bez výpadků. Pak je konec, aus. Dokonale načasovaná životnost. S trochou slušného zacházení by se některé slabiny vůbec neprojevily.
———
Zpět